Heilzaam kruid: Gember

Gember is een heerlijk verwarmend kruid met een sterke, aromatische smaak. Het geeft pit aan veel gerechten, maar is vooral ook erg gezond en een krachtige anti- oxidant. Zelf gebruik ik het graag in de keuken, juist vanwege de uitgesproken smaak. Het geeft een boost aan nogal wat gerechten.

“Zo staat gember bekend om de positieve werking op de maag en spijsvertering”

Gember wordt in tropisch Azië gewonnen uit de wortelstok van de gemberplant die in deze landen op grote schaal wordt verbouwd en een heel eigen smaak heeft: zowel zoetig als scherp. Bovendien blijkt gember over nogal wat gezonde en medicinale eigenschappen te beschikken. Zo staat gember in de Chinese geneeskunde al vanaf 3000 voor Christus bekend om de positieve werking op de maag en spijsvertering. Wanneer men gember frequent gebruikt kunnen een aantal welvaartsziekten die met de spijsvertering te maken hebben worden voorkomen. Verder helpt gember tegen misselijkheid en heeft het een zuiverende, antiseptische, slijmoplossende en ontstekingsremmende werking. Dat laatste is inmiddels door diverse wetenschappelijk onderzoeken onderbouwd. Ook schijnt gember goed te zijn bij ouderdomsdiabetes, omdat het de glucoseopname verhoogt. Naast al deze goede eigenschappen is gember ook een bron van magnesium, kalium, selenium en vitamine B6.

Alle reden dus om dit kruid regelmatig in de keuken te gebruiken. Je kunt dat op allerlei manieren doen: vers, geraspt of kleingesneden. In de winkel is gember ook in de vorm van gekonfijte gemberbolletjes of als gemberpoeder – ook wel djahé genoemd – te koop. Er bestaat zelfs gembersiroop. Deze bevat echter veel suiker en er is ook veel inferieure siroop in de handel.

Vanwege de vele goede eigenschappen heeft de verse variant de voorkeur.

Bewaren

Om de gember langer vers te houden, want de gemberknollen mogen niet uitgedroogd zijn, kun je deze het beste in een open plastic zakje in de groentelade van de koelkast bewaren. Verse schoongemaakte gember kun je desgewenst ook invriezen, maar doe dat slechts voor een korte tijd, want gember heeft snel de neiging om uit te drogen. Een tip bij het gebruik van gember is om deze te raspen in plaats van fijn te hakken, omdat de smaak daardoor beter in het gerecht trekt.

In recepten heeft men het vaak over gemberpoeder, maar deze is net zo gemakkelijk te vervangen door verse gember – veel gezonder immers – waarbij een theelepel gemberpoeder gelijk staat aan twee centimeter verse gemberwortel van gemiddelde dikte.

Een andere toepassing van gember is die als etherische olie. Deze heeft vooral een verwarmende werking en wordt daarom veel in de helende aromatherapie gebruikt.

Van verse gember is ook een smakelijke thee te trekken. Daarvoor moet je de gemberknol schillen, in plakjes snijden en deze vervolgens tien minuten in gekookt water laten trekken. Eventueel kun je een schijfje citroen of sinaasappel toevoegen en voor de echte zoetekauw kan er een beetje bruine suiker bij.

Zelf gember kweken kan ook. Hoe eenvoudig dat is, hebben we in een eerder nummer al aangegeven. Wel is het dan de moeite waard om gember in de natuurwinkel te kopen. Dat is toch een betere kwaliteit.

Stadstuinieren 2015-01 Tekst: Mirre Bots