De kunst van tuinieren – REBECCA LOUISE LAW

Rebecca Louise Law (1980) is een Engelse kunstenares die installaties maakt met natuurlijke materialen zoals bloemen, fruit, takken en bladeren. Installaties waar bezoekers langs of onderdoor kunnen lopen en die je het gevoel geven dat je midden in de natuur bent beland. Het werk van Rebecca is verrassend en fris en ik vind het dan ook erg leuk om haar te mogen interviewen!

Rebecca’s liefde voor alles wat groeit en bloeit heeft ze niet van een vreemde: haar vader is bloemenkweker. Tijdens haar studie aan de kunstacademie in Newcastle werden bloemen zelfs het onderwerp in haar schilderijen. Olieverf en doek werden haar echter al snel te beperkt als medium. Hoe groot ze haar schilderijen ook maakte, het tweedimensionale benauwde haar. Ze besloot daarom over te stappen naar het maken van installaties, een kunstvorm waarin bloemen niet alleen haar onderwerp konden zijn, maar ook haar medium. Deze manier van werken voelde goed voor Rebecca en wordt intussen wereldwijd gewaardeerd.

Rebecca’s lijst met internationale klanten, exposities en evenementen groeit gestaag. Om er een paar te noemen: modehuis “Hermès”, de “Chelsea Flower Show”, het “Victoria & Albert Museum”, Westminster Abbey, Times Square in New York, de “Royal Academy of Arts”, het “Royal Opera House” en het “Onassis Cultural Centre” in Athene. Toch is Rebecca na haar afstuderen niet meteen fulltime als kunstenaar aan de slag gegaan. De eerste paar jaar heeft ze gewerkt als bloemist… hoe kan het ook anders! “Ik heb ontzettend veel geleerd tijdens die jaren. De bloemenwereld is ongelofelijk intens, er wordt heel hard gewerkt. Ik heb er niet alleen bloemenkennis opgedaan, maar ook leren plannen, managen en werken met budgetten”.

Zou Rebecca – net als wij – van tuinieren houden? Ik heb het haar gevraagd. “Mijn man en ik hebben inderdaad een tuin achter ons huis in Londen en ik vind het zeker een heerlijke plek om te relaxen als ik thuis ben, maar ik ben een luie tuinier. Ik ben meer geïnteresseerd in wat je met bloemen kunt doen als ze geplukt zijn dan in het kweken ervan”.

Wat vindt deze “floral artist” trouwens van de huidige bloemenindustrie? En van het feit dat biologische bloemen daarin nog geen duidelijk plek hebben? “Ik heb intussen veel kwekerijen gezien, ook in Nederland, en ook al loopt Groot-Brittannië voorop als het gaat om ‘lokaal’ en ‘biologisch’, ik werk graag met Nederlandse bloemen. Nederlandse kwekers zijn super betrouwbaar en geweldig als het gaat om transport, netheid en temperatuur controle”.

Rebecca wil toeschouwers graag laten ervaren wat zij als kind beleefde toen haar vader haar een keer meenam naar een veld vol madeliefjes: je met al je zintuigen opgenomen voelen in de overweldigende natuur. “Ik zal die dag nooit vergeten, ik zag alleen maar madeliefjes, zover als ik kon kijken. Het was ongelofelijk mooi en het gevoel dat ik toen kreeg wil ik graag met anderen delen”. Iets dat ze naar mijn idee op een bijzondere manier doet en waarbij zowel de bloei als het verval worden getoond. “Mijn installaties veranderen met de dag”, zegt Rebecca. “Ze gaan van vers naar droog, van leven naar dood en elke fase heeft haar eigen schoonheid”.

Stadstuinieren 2015-04 – Tekst: Stella Faber | Fotografie: ©Nicola Tree, ©Malcom Crowther