De groene klas van juf Liselotte

Twee leerlingen schuiven met zorg schaaltjes met water onder de varens. De planten stonden te verpieteren op de toonbank van een supermarkt. Juf Liselotte kon het niet aanzien en nam ze mee naar de klas. “Mijn klas is nu helemaal groen.  Ik vind het fantastisch om mijn leerlingen te laten ervaren hoe je samen zorg draagt voor iets wat groeit en bloeit èn ik run mijn eigen plantenasiel voor afgedankte planten.” 

Naam: Liselotte Piek, leerkracht groep 4
basisschool De Drie Linden in Den Haag
Klas staat vol met: sanseveria’s (vrouwentongen), anthuriums (lepelbloemen), vetplanten, 24 windowfarms, ruim 400 moestuintjes

Groene klas: Verticale tuin

Een echte groene klas. Amelia haalt de oude bladeren uit de sanseveria’s en Noemi geeft haar zonnebloem water die straks in de ‘verticale tuin’ voor het raam komt te hangen. De klas van juf Liselotte ruikt naar de lente. “Heerlijk. Van planten word ik blij en vrolijk. De kinderen kweken kamerplanten, peultjes en rucola en verzorgen de anthuriums. Ze halen de oude blaadjes weg en geven ze water. De zonnebloemen en moestuintjes planten we buiten in de moestuin of in de kas. Ik leer hen hoe je samen zorg draagt voor iets wat groeit en bloeit. Dat uit onderzoek blijkt, dat het ook de leerprestaties bevordert, is mooi meegenomen. Ik zie vooral dat het bijdraagt aan de sociaal emotionele vorming van de klas. Heel belangrijk.”

De groene klas vol moestuintjes

Liselotte Piek liep enkele maanden geleden – toen ze als leerkracht startte op deze school – door de hal. Ze werd meteen vrolijk van de kamerplanten die daar stonden. “Dat wilde ik ook in mijn klas. Ik heb bij de directie gevraagd of ik die planten mocht verzorgen en stekken. Samen met de kinderen hebben we ze uit de pot gescheurd en de wortels in twee bakken gezet.” Inmiddels kun je door alle vetplanten en moestuintjes (ruim 400!) de vensterbanken bijna niet meer zien. “De leerlingen blijven die moestuintjes maar aanslepen, zo leuk. En ik breng planten mee vanuit mijn plantenasiel waar ik afgedankte planten verzorg. Net zoals die prachtige varens.”

Plantenasiel

De varens stonden te verpieteren achter de balie van een supermarkt. “Ik mocht ze meenemen om ze te ‘redden’. Ze hebben even in mijn plantenasiel gelogeerd en toen heb ik ze meegenomen naar school. Want hertshoornvarens zijn lastige planten om te verzorgen en daar leren de kinderen veel van: in de tropen groeien ze op mos of een boomstam. Je moet ze water geven vanaf een schaaltje, van onderaf dus. Een van de kinderen wilde de bladeren van de plant schoonmaken, maar als je dat doet gaat hij dood. Dat kan ik hen allemaal bijbrengen.”

Afgedankte planten

Het plantenasiel runt ze vanuit haar appartement op de eerste etage aan de Mient in Den Haag. De huiskamer en slaapruimte staan vol planten. “De enorme liefde voor groen had ik als kind al. Mijn moeder is tuinontwerpster en mijn zus tuinontwerpster en hovenier. En op de Pabo ben ik afgestudeerd op biologie. Ik wilde nog meer met mijn handen in de aarde wroeten en bezocht het plantenasiel in Rotterdam. Ik was meteen verslingerd.” In februari opende Liselotte haar eigen platenasiel. Mensen kunnen daar hun afgedankte of uit de pot gegroeide planten brengen en Liselotte knapt ze op. “Met mijn vriend heb ik wel afgesproken dat ik 10 extra planten verzorg. Ons appartement was hiervoor namelijk al een hele groene bedoeling. De rest neem ik mee naar school.”

“De spuitbus voor mijn intensive-care-plant staat op mijn nachtkastje”

Intensive-care-plant

Op haar nachtkastje staat haar intensive-care-plant: een monstera. Met ernaast een plantenspuit. “Ik kreeg een gekneusde stek via de post, ik heb hem toch geplant. Ik geef deze tropische plant extra water en sproei regelmatig. Nu heeft hij al vier bladeren.” Als een plant binnenkomt, zoekt Liselotte eerst naar de oorzaak: waarom doet deze plant het niet goed? Heeft deze plant ongedierte…of staat hij niet in de goede potgrond? “Ik ontvang regelmatig orchideeën die niet bloeien. Meestal staan deze niet in de goede potgrond. Ze gedijen het beste bij grond met stukjes boomschors en turfstrooisel, met een open structuur.” De planten die Liselotte en de leerlingen hebben verzorgd, krijgen een mooi plekje in de klas of ze maken er iemand uit de buurt blij mee.

Een cactus van 2 bij 2 meter

Liselottes passie slaat over op haar leerlingen en haar dochter. “Zij mag af en toe een plantje uitzoeken in een tuincentrum. Dat doet ze met heel veel zorg. Samen hebben we al een paar cactussen omgepot. Dat vond ze erg leuk om te doen.” De plant waar Liselotte het moeilijkste afscheid van kon nemen was ook een cactus: een enorme (2 bij 2meter) en 80 jaar oude cactus. “De koningin van de nacht bloeit maar 1 keer per jaar, in de nacht. Zo bijzonder. De cactus heeft een plek gekregen in de kantine van een verzorgingshuis. Wat een bijzondere en prachtige plant. Ik hoop dat ik de liefde die ik voor zulke planten kan voelen kan overbrengen op mijn dochter en leerlingen.”

De groene vingers van de kinderen

Het meest trots is juf Liselotte op de plantjes die de leerlingen zelf kweken. “Ieder kind verzorgt een eigen zonnebloem die straks in de ‘verticale tuin’ voor het raam komt te hangen. Prachtig om te zien met hoeveel zorg de kinderen dat doen en hoeveel plezier ze daarmee hebben. De zonnebloemen drinken vanuit een lontje. Elke ochtend bekijken de kinderen of hun plantje nog genoeg water heeft en of het lekker in de zon staat. Een heel fijn begin van de dag.”

Amelia (8): “Ik mag de planten water geven en dat vind ik super leuk. Ik vind al dat groen leuk en het ruikt lekker in de klas. Mijn lievelingsplanten: zijn ze allemaal!”

Noemi (7): “Ik geef de planten in de klas elke vrijdagmiddag na schooltijd water. Ook mag ik dan de planten op de gang en in de koffiekamer water geven. Ik vind het heel leuk dat al dat groen in onze klas is en het ruikt heel lekker. De varens zijn mijn lievelingsplanten, die vind ik het mooiste.”

Stadstuinieren 2018-02  Tekst en fotografie: Marleen Kuijsters