CANNA ondersteunt al meer dan 12 jaar groene educatieprojecten op alle niveaus van middelbaar onderwijs, van PRO tot VWO. Op het Eckartcollege in Eindhoven hebben leerlingen van de technasiumafdeling onderzoek gedaan naar de werking van het additief BOOST. Resultaten uit dit soort van onderzoek kunnen zelfs relevant zijn voor ‘indoor farms’ die hun productie willen verhogen.
Bij binnenkomst in het klaslokaal zijn Martijn, Kobe, Chris en Rory al druk bezig met het planten van nieuwe basilicum plantjes in hun zelfgebouwde kweeksysteem. Deze bèta-technische leerlingen van het Eckartcollege uit Eindhoven proberen basilicum op water en onder ledverlichting te kweken om een onderzoeksvraag te beantwoorden.
‘De lessen variëren van het zelf kweken tot het bouwen van een hydrocultuur’
Martijn: “Ons groepje was erg enthousiast over de onderzoeksvraag van CANNA. Ze wilden weten of het additief BOOST ook werkt voor kruiden. Dit additief versterkt de stofwisseling in de plant, waardoor planten beter voedingsstoffen kunnen opnemen. Het is vooral bewezen dat dit goed werkt bij vruchtdragende planten. Wij begrijpen dan ook wel dat het bedrijf wil weten of dit ook voor andere planten werkt.”
De eerste opdracht voor de leerlingen was het schrijven van een onderzoeksplan. Daarna begonnen ze met het bouwen van een recirculerend kweeksysteem. Dit betekent dat het water met de voedingsstoffen in de kweekbuizen wordt gepompt en vervolgens terugstroomt naar de voorraadbak. De leerlingen hebben voor het onderzoek twee systemen gebouwd waarbij ze in systeem water met voedingstoffen gebruikten en er in systeem extra CANNA BOOST aan werd toegevoegd.
Kobe: “Het bouwen van het systeem was nog niet zo makkelijk. Wij hadden geen ervaring met het kweken van planten en wisten niet hoe snel de planten zouden groeien. De planten groeiden tijdens de eerste proef ontzettend snel. Voor de herhalingsproef hebben we het systeem enigszins aangepast. We hebben de basilicum gestekt in water met Rhizotonic. Dit product bevordert de wortelgroei. Toen de plantjes wortels hadden, hebben we ze in het systeem geplaatst. Na twee weken waren de planten al meer dan 30 cm groot. Het ging echt ongelooflijk snel.”
‘Hoe meer leerlingen we kunnen verwonderen, hoe beter!’
De leerlingen kweken de planten met de AQUA voedingslijn van CANNA. Chris: “Deze voeding is speciaal gemaakt voor recirculerende systemen. Bij onderzoek komt het heel nauwkeurig dat je precies evenveel voeding geeft in beide bakken.” Rory: “Dat vond ik het leuke aan het onderzoek. Je moet zoveel mogelijk groeifactoren gelijk proberen te houden, en dat zijn er bij planten best veel. Temperatuur, licht, luchtvochtigheid en natuurlijk voeding, onder andere. Henry, de begeleider van het scholenproject, wees ons erop dat hoe meer we de variabelen gelijk kunnen houden, des te betrouwbaarder het onderzoek zal zijn.”
Inmiddels is het onderzoek afgerond en hebben de heren een presentatie gegeven. Uit het onderzoek bleek dat de basilicumplanten die Boost kregen tussen de 2 en 5% meer gewicht hadden geproduceerd. De uitkomst van het onderzoek van de leerlingen is interessant en kan aanleiding zijn voor verder onderzoek door R&D. Maar bovenal zijn deze technasium projecten belangrijk om leerlingen enthousiast te maken voor plantkunde.
Interesse in de schoolprojecten van CANNA?’ Wij horen graag je wensen en komen je in een persoonlijk gesprek informeren over de legio mogelijkheden. Wil je meer informatie? Mail ons!
Tekst: Marike Ooms, foto’s: Henry Jansen