Scholenproject – Boost op het Eckartcollege

CANNA Scholenproject: Onderzoek naar BOOST op het Eckartcollege.
Al meer dan 12 jaar ondersteunt CANNA groene educatieprojecten op alle niveaus van het middelbaar onderwijs, van PRO tot VWO. Op het Eckartcollege in Eindhoven voerden leerlingen van de technasiumafdeling een boeiend onderzoek uit naar het effect van het additief BOOST. De resultaten van dit soort onderzoeken kunnen zelfs relevant zijn voor ‘indoor farms’ die hun opbrengst willen verhogen.
In het klaslokaal zijn Martijn, Kobe, Chris en Rory druk bezig met het planten van nieuwe basilicumplantjes in hun zelfgebouwde kweeksysteem. Deze bètatechnische leerlingen onderzoeken of het additief BOOST, dat de stofwisseling van planten stimuleert, ook werkt bij kruiden zoals basilicum.
‘De lessen variëren van het zelf kweken tot het bouwen van een hydrocultuur’
Martijn: “Ons groepje was meteen enthousiast over de onderzoeksvraag van CANNA. BOOST is bewezen effectief bij vruchtdragende planten, maar het bedrijf wilde weten of het ook bij kruiden resultaat geeft. Dat wilden wij graag onderzoeken.”
De eerste stap voor de leerlingen was het opstellen van een gedetailleerd onderzoeksplan. Vervolgens bouwden ze een recirculerend kweeksysteem. In dit systeem wordt het water met voedingsstoffen continu rondgepompt.
Voor het experiment gebruikten ze twee systemen:
Kobe: “Het bouwen van het systeem was best een uitdaging. We hadden geen ervaring met planten kweken en wisten niet hoe snel de planten zouden groeien. Tijdens de eerste proef groeide de basilicum verrassend snel. Voor de herhalingsproef hebben we het systeem verbeterd door de basilicum eerst te stekken in water met Rhizotonic. Dit bevordert de wortelgroei. Binnen twee weken waren de planten al meer dan 30 cm groot!”
‘Hoe meer leerlingen we kunnen verwonderen, hoe beter!’
De leerlingen gebruikten de AQUA voedingslijn van CANNA, speciaal ontwikkeld voor recirculerende systemen. Chris: “Bij zo’n onderzoek is het belangrijk dat je de omstandigheden precies gelijk houdt.”
Rory vult aan: “We moesten letten op allerlei groeifactoren: temperatuur, licht, luchtvochtigheid en voeding. Henry, de begeleider van het scholenproject, benadrukte dat hoe nauwkeuriger we werkten, hoe betrouwbaarder de resultaten zouden zijn.”
Na afloop van het experiment presenteerden de leerlingen hun bevindingen. Uit het onderzoek bleek dat de basilicumplanten met BOOST tussen de 2 en 5% meer gewicht hadden. Deze resultaten zijn niet alleen waardevol voor CANNA’s R&D-afdeling, maar vooral inspirerend voor de leerlingen zelf.
“Hoe meer leerlingen we kunnen verwonderen, hoe beter!” zegt Arie, begeleider van het project. Dit soort technasiumprojecten wekt nieuwsgierigheid en enthousiasme voor plantkunde en duurzame innovaties.
Interesse in de schoolprojecten van CANNA?’ Wij horen graag je wensen en komen je in een persoonlijk gesprek informeren over de legio mogelijkheden. Wil je meer informatie? Mail ons!
Tekst: Henry Jansen
Abonneer je vandaag nog op Stadstuinieren. Het leukste tijdschrift met 100 pagina’s bomvol tips voor de urban gardener. Indoor, balkon, dakterras of moestuin.
Meld je ook aan voor een maandelijkse inspiratienieuwsbrief in je mailbox!