Een jubileum lang verwonderen! - Stadstuinieren
Scholenproject

Een jubileum lang verwonderen!

Inmiddels 12,5 jaar geleden werd bij CANNA het initiatief geboren om praktisch onderwijs te stimuleren door middel van het kweken van groenten in combinatie met het gebruik van CANNA producten. Vandaag de dag werkt de producent van plantvoeding met diverse scholen in het hele land. We spreken Henry die het scholenproject vandaag de dag behartigd.

Van zaad tot vrucht

Henry: “De CANNA groentekweekprojecten op scholen sluiten prima aan bij de hedendaagse actualiteit. Onderwerpen als lokaal en duurzaam telen, het vermijden van chemische bestrijdingsmiddelen, telen in de stad met je buren of je eigen moestuin starten ze zijn dagelijks in de media. Wat wij met de schoolprojecten proberen is in eerste instantie om jonge mensen in contact te brengen met het telen van planten. Door ze zelf groenten te laten kweken leren ze in de praktijk alles over groei, bloei en oogsten maar ook over de invloed die zij zelf kunnen hebben op een gezondeomgeving en het eten van gezonde, verse groenten. Als een project is afgerond dan weet iedere leerling wat er allemaal komt kijken bij het verzorgen van planten en weten ze dat de groenten niet alleen maar uit de supermarkt komt maar dat daar iets aan vooraf is gegaan. Een biologisch proces, van zaad tot vrucht.”

‘Na het oogsten en beoordelen gaat de klas aan tafel om te genieten van hun zelf geteelde snack-komkommertje’

Je eigen mini-komkommer

De meeste projecten op scholen zijn in de basis onderzoekjes naar hoe planten groeien en welke omstandigheden nodig zijn om planten optimaal te laten groeien. Luisterend naar de docent, proberen aan te sluiten op de leerdoelen en ze daarbij ondersteuen en adviseren zijn erg succesvol gebleken. De projecten zijn dan ook op iedere school weer anders. Henry: “Op Groenscholen is er meer tijd en kun je een groter project starten. Het telen van tomaatjes in een groeitent is hiervan een mooi voorbeeld. In 5 maanden tijd telen leerlingen planten van zaad tot een rijpe tomaat. Trots zijn ze als zij die tomaat kunnen verwerken in hun eigen salade waarbij natuurlijk de conclussie wordt getrokken dat hun eigen tomaatje de zoetste en dus lekkerste is”. Er zijn ook docenten die met hun klas slechts een trimester de tijd hebben voor een mooi groenproject. Het telen van mini-komkommers is dan een mooi initiatief. Binnen tien weken hebben leerlingen hun eigen komkommer op de boterham. In die periode hebben ze geleerd te zaaien, water- en voedinggeven, bestuiven, verzorgen en oogsten. Ook processen als fotosynthese, bevruchting, ziektenbestrijding en het maken van je eigen voedingsschema zijn dan de revue gepasseerd.

‘Door te kweken in een groeitent kun je jongeren snel in contact brengen met het kweken van groenten en de techniek die daarbij komt kijken’

Out of the box

De CANNA educatieprojecten geven ook alle ruimte om ‘out of the box’ te denken. Het kan zijn vanwege een gebrek aan tijd, ruimte of andere redenen dat er creatief een oplossing moet worden bedacht om iets praktisch met de leerlingen te starten. ‘Window Growing’ vinden leerlingen dan erg leuk om te doen. Henry: “Verrassend is het om te zien dat hoe meer ruimte leerlingen krijgen des te creatiever de projectjes uitpakken. Een project starten met het tonen van een filmpje kan dan al een bron van inspiratie zijn om met plastic flessen, touw en plakband aan de slag te gaan. Binnen een paar dagen staat en hangt er een bonte verzameling voor het schoolraam en op de vensterbank. Vaak kiezen de leerlingen voor zelf zaaien en groeit er binnen een paar weken basilicum of sla in de klas maar soms wordt het nog gekker. Als je namelijk de groenten opnieuw laten uitgroeien is de verwondering nog groter. Afgesneden worteltjes die opnieuw blad aanmaken of een slastronk die in een glas water weer  nieuwe wortels en bladeren laat uitgroeien zijn erg populaire.”

 

Van PRO-onderwijs tot Atheneum

Inmiddels heeft CANNA een lespakket voor VMBO-leerlingen ontwikkeld. Dit pakket past zich moeiteloos aan de behoefte van de leerling en docent aan. De ontwikkelde lesstof gekoppeld aan een groenteproject bewerkstelligd dat de parktijklessen weer als praktijk worden ervaren. Er is een compleet lespakket verkrijgbaar maar ook dit is weer naar behoefte samen te stellen. Daarom kan het lessenpakket een gestructureerde bijdrage leveren aan leerlingen van Groenonderwijs, Montessori, VMBO, MAVO of andere scholen. Het is zelfs mogelijke om met een hogere onderzoeksvraag het niveau omhoog te brengen en een HAVO- en Atheneum leerling te inspireren te kiezen voor een vervolgopleiding in het agrarisch onderwijs. Iets waar het bedrijf erg trots op is, is de interesse vanuit het PRO(praktijk)-onderwijs om te gaan werken met het lessenpakket. Dit onderwijs is bedoeld voor leerlingen voor wie het vmbo te hoog gegrepen is. Naast het toeleiden naar arbeid is het pakket een prima tool om de leerlingen competenties te laten ontwikkelen die zij ook na  school kunnen blijven inzetten.

We blijven verwonderen

Nederland is het kennisland ter wereld als het gaat om voedsel produceren. Nieuwe ontwikkelingen als Vertical- & Indoor Farms schieten als paddestoelen uit de grond en de meeste innovaties komen uit ons land. Nederland zit dan ook te springen om jonge mensen van alle niveaus. Iets waar ook CANNA graag een steentje aan wil  bijdragen. Henry: “Trots zijn wij dan ook dat CANNA-educatie zich de afgelopen 12,5 jaar heeft ontwikkeld tot een allround en praktijkgerichte leermethode waarbij we onze jongere geneaties mee kunnen blijven verwonderen.”

Interesse in de schoolprojecten van CANNA?’ Wij horen graag je wensen en komen je in een persoonlijk gesprek informeren over de legio mogelijkheden. Wil je meer informatie?  Mail ons!

Tekst: Henry Jansen, foto’s:

logo
Sluiten
close